lørdag 14. september 2013

Gaute Heivoll: Over det kinesiske hav

Gaute Heivoll har igjen skrevet en roman basert på virkelige hendelser og virkelige personer. Denne gangen handler romanen om såkalte ”åndssvake”, som de ble kalt på den tiden romanen foregår.

Like før krigen bygger et ektepar, en diakon og en sykepleier, sitt eget forpleiningshjem for åndssvake i en liten bygd på Sørlandet. Der samler de tre voksne menn og en søskenflokk på fem fra Stavanger. I tillegg har de to barn selv, og det er gjennom sønnen vi får historien om oppveksten i dette uvanlige hjemmet. Etter noen gode år sammen i huset, skjer det en ulykke som vil prege dem for alltid.


De åndssvake blir sett ned på, umyndiggjort og tvangssterilisert, men får likevel verdighet i Heivolls roman. Han forteller på en lavmælt måte en fin historie om små mennesker med uvanlige liv. Det er også mange episoder å humre av. Som denne samtalen mellom hovedpersonen og en av de fem søsknene fra Stavanger:

- Jeg fant ikke Asina i butikken, sa jeg. - Men Solo er jo nesten det samme.
- Ja, Solo e nesten det sama, sa Nils.
- Jeg fant ikke Gjende-kjeks heller, sa jeg.
- Det gjør `kje någe, sa Sverre.
- Dere liker disse også? sa jeg.
- Me lige alt! sa Nils.


Anbefalt av Lillian
Boka finnes på Karmøy folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar