mandag 30. september 2013

Torbjørn Øverland Amundsen: Bian Shen


Denne boka fanget oppmerksomheten min fra hylla i biblioteket der jeg jobber. mens jeg ventet på at kaffen skulle bli ferdig sto jeg og så litt halvdistré gjennom nye fantasytitler, og der sto Bian Shen. Først trodde jeg ikke mine øyne når jeg så det var en norsk forfatter som hadde skrevet den! Hvordan hadde jeg ikke fått det med meg før nå? Så jeg plukket den med meg, og fra side én holdt den på oppmerksomheten min. Velskrevet, fengende språk og engasjerende karakterer. Å bruke barn som hovedpersoner er et sjansespill, de må være smarte nok til å engasjere, men samtidig troverdige som barn. Her har Øverland Amundsen gjort noe lurt; hans premiss er at Barna i Bian Shen blir gjenfødt i en evig syklus, og at dette har pågått siden tidenes morgen. Barna bevarer minnene fra alle livene, men dagen før de fyller fjorten dør de, og sjelen deres blir født på ny i en ny kropp. Barna vet ikke hvorfor de eksisterer, eller hva som er meningen med de evige gjenfødslene. Hva skjer så når en av dem ikke dør? Hvorfor skjer det nå, etter flere tusen år som barn? Hva betyr det for resten av Barna, og ikke minst, hva betyr dette for resten av verden?Jeg syns premisset er veldig spennende, og skulle ønske forfatteren hadde brukt enda mer tid på å filosofere over hva dette innebærer for det livet du lever. Men dette er en bok skrevet for unge voksne, så den eksistensielle debatten skal kanskje tas i andre fora. Dette utvikler seg til å blir en slags superhelt-fortelling, der Barna må redde verden fra seg selv. Denne delen appellerer nok mer til den yngre garde, men ødela ikke boka for min del. Jeg tror denne boken kan fenge alle fra 14 år gamle tenåringsgutter til voksne. Dette skal visstnok være første del av en planlagt trilogi fra Amundsens side, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Sjekk også ut nettsiden til prosjektet.


Anbefalt av Siri, Haugesund folkebibliotek

Boka finnes på Karmøy folkebibliotek og Haugesund folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar